Vad förväntar vi oss?



Pasang Sherpa och hans mamma i Kathmandu.

- Varför är människor i Nepal så nöjda och tillfreds med tillvaron, trots att de har det så dåligt ställt? frågade jag vår researrangör. De klagar aldrig och är aldrig sura och missbelåtna, som vi västerlänningar gör.
- Jag vet svaret på den frågan, svarade han. Vi här i Nepal har inga förväntningar. Allt positivt är bonus. Allt bra som händer oss gör oss tacksamma och glada. Har vi inga förväntningar blir vi inte besvikna över att de uteblir.

Något att tänka på...

Kommentarer
Postat av: Felicia

jaså fröken du har en blogg du! kul att läsa lite om din vardag. det var ju synd att det var din sista dag i dag, det var kul att ha dej som fröken:)

2009-05-13 @ 20:57:58
URL: http://chilver.blogg.se/
Postat av: Ingrid O

Hej Felicia. Vad kul att du hittat till min blogg. Jag är inte så bra på detta ännu, men jag håller på att lära mig.

Tack för att du tyckt det varit bra att ha mig som fröken. Du har varit en mysig elev också! Jag kommer att sakna er alla jättemycket. Jag ju sagt till er många gånger att ni har varit en underbar klass att jobba med. Vi ses.

2009-05-14 @ 19:59:42
URL: http://ingridibellvik.blogg.se/
Postat av: Ulf Mossberg

Hej Ingrid och Gunnar!

Det tog lite tid innan jag satte mig ner vid datorn för att ta del av bloggen. Sedan vi sågs sist, har Kerstin och jag varit på Luckerstad herrgård utanför Vadstena och gratulerat en 60-åring. Däretfer tillbaka till Viken. Ett dygn senare åkte jag upp till Västerås för en kamratträff med IFL-gänget. En ettårig företagsledarutbildning, som vi gick för 39-år sedan (!). Vi träffas varje år sedan dess.



Här nera blommar allt, träd, buskar och blommor. Det vackraste just nu är våra Rodedendronbuskar i alla färger. Inte lika våldsamt stora som i Anapurna i Nepal, men dock...



Trevligt att se bilden på Pasang och hans mamma. Hans visdomsord ligger mycket sanning i. Jag brukar säga det, att jag ser oändligt många fler leenden i Bombays slum än på Stockholms gator. Förmodligen har vi fel målsättnig och värderingar i livet. Men man är ju aldrig för gammal för att ändra sig, som att åka till Borga och njuta av stillheten t.ex.

Ulf

2009-05-14 @ 20:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0