Tisdag 10 november

Fortfarande ingen snö, men en fantastisk förmiddag med SOOL och gnistrande kristaller överallt igen. Jag tog en timmes lång promenad för att få igång benen och för att fotografera litet hus och gårdar "yst" i byn. Skall försöka berätta om dem så småningom. Måste konsultera svägerskan på Näset (Bellviksexperten) så att det blir rätt från första början...
Nedanför Striems surrade maskiner och jag fick en pratstund med förarna, som skapar flis av småträd och sly, som skymmer vår vackra sjö. TOPPEN! De skall få ta allt som skymmer morfars stuga och andra bitar också, så att vi får öppnare landskap. Jag blev jätteglad när Mitte sa att det säkert gick att fixa undan en del nere vid sjön så vår utsikt blir blåare till sommaren!!!

Eftermiddagen tillbringade vi i Vilhelmina. Besiktningen gick bra och vi fick god ugnspannkaka hos Petter och Maria. Lukas var hemma en stund innan hockeyträningen. Olle hade en kompis där.
I morgon är det tandläkaren. Håll tummen för mig. Jag gillar inte tandläkaren!!

God natt.



Här ser vi de som skall hjälpa oss att hålla vår by öppen. Men det vill ju till sedan att alla hjälps åt att hålla efter det sly som kommer att dyka upp nästa sommar, och nästa sommar, och nästa sommar, och nästa sommar...


Kommentarer
Postat av: Elsa på Näset

Jag tackar för den insatsen - att du pratat med "flisgubbarna" om uppsnyggning av byn! Man skulle ha en egen så´n maskin så slapp man gå med sekatören på sommaren och ta bort "ongrôn". Vet du vad det är? Om inte fråga min bror.

Ha dä!

2009-11-11 @ 11:58:58
Postat av: Bo Nilsson

Hej igen Ingrid..Jag ser att det börjar dyka upp bilder från det övriga Bellvik. Den lilla röda stugan Du visar den tionde i denna månad tycker jag mig känna igen. Kan det vara den som ligger ett stenkast från byvägen? Med denna undran slutar jag för denna gång.

2009-11-13 @ 14:33:58
Postat av: Ingrid

Hej Bo. Det stämmer alldeles bra. Hjalmar, som var min man Nils-Gunnars farbror byggde den medan hans storebror Napoleon ägde vår gård. Senare byggde Hjalmar en annan liten stuga mitt emot denna på andra sidan landsvägen. Där tillbringade han sina "semesterdagar" på äldre dar. Nu äger hans fru Runa och deras pojkar stugan.

2009-11-16 @ 00:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0