Torsdag 12 november



Idag tittade jag på almanackan och såg att dagens namn var Kurt. När jag läste Elsas rader på Bellviks hemsida såg jag att hon hade glömt Kurt Olson från Göteborg. Han kom till byn tre till fyra gånger om året från och med 1970 och älskade att vara här hos vår familj. Han fick göra det i 34 år! Vi har räknat ut att han färdades ungefär 24 000 mil mellan Göteborg och Bellvik!! Detta är morfar - min pappa.
Ofta stod han ute på trappan till stugan uppe på kullen, som Gunnar och han byggde 1980, och andades djupt.
- Känner ni vilken härlig luft här är, sa han och njöt av utsikten över sjön. Han gjorde turer med sina dottersöner i skogen både vid lingonplockningen och på vintern i skidspåren. Han älskade att vara med dem. Han älskade dem. Han lärde oss alla så mycket. Han kokade valla tillsammans med Johan och Magnus och Petter, så att det var förenat med livsfara att gå över golvet efteråt. Han monterade upp strålkastare utanför stugan, så att våra små "Stenmarkar" skulle kunna träna i backen. Han lärde oss alla att se det vackra och fina både hos människor och natur.
I alla år var han också TOMTE på Näset. De kallade honom "Borgatomten". Jag är ledsen Malin och Mikael, Lovisa och Norton för att jag avslöjar hemligheten, men en bättre och snällare tomte kan man inte hitta ens på Nordpolen... På juldagen stornjöt han av Elsas alla elva kaksorter, tog gärna flera av varje. Påtaglig uppskattning!

Morfar var i många år med oss i Borga och var den av oss som var den verkliga fjällmänniskan. Sedan unga år gjorde han otaliga resor till alla delar av fjällkedjan. Han var tidigt medlem i Svenska Iglooklubben och var med i den expeditionen som 1939 gjorde den första vinterbestigningen av Oxtindan. Han följde Johans och Magnus tävlingar i skidalpinism med stolt intresse och skrattade gott åt Petters alla hissnande äventyr på skidor och snowboard. Han beundrade sina killar mycket och följde deras utveckling med familjer och arbeten med glädje.
Han körde mellan Göteborg och Bellvik tills han blev 90 år. Sista gången han var i sin stuga firade han sin 90-årsdag 2 januari 2004. Då önskade han sig ett skidspår på sjön i födelsedagspresent. Det fick han och vi åkte det tillsammans med honom.
Han dog i februari året efter, klar ända in i det sista. Vi saknar honom så mycket, men minns honom med tacksamhet och glädje.

Dagen har varit en arbetsdag i morfars stuga. Andra våning är klar nu och vi har börjat grundmåla väggarna i första. I morgon fortsätter vi.
Jag har satt en bröddeg i kväll, som skall bakas ut i morgon bitti. Det blir fikabrödet till elvakaffet i morgon, Elsa. För många år sedan fick jag receptet av Aina , vår granne nedanför vägen, och det blir jättegoda limpor och funkar så bra. Här får du det:

Ainabröd    ett halvt hg jäst,  5 dl kall mjölk,  ca 1,5 dl farinsocker, litet salt, 2 msk brödkryddor och rågsikt så att degen blir inte alltför hård. Blanda allt och arbeta degen så att den blir jämn och fin. Strö på litet rågsikt och lägg en bakduk över. Ställ det svalt över natten.                                    På morgonen arbetar du degen en stud på bakbordet, delar den i två bitar och formar den till limpor. Grädda ca 40 min. i 200 grader. Pensla med vatten.

Lycka till och god natt


Kommentarer
Postat av: Malin

Tyvärr, så vet jag inte om jag kan förlåta dig, att du avslöjar denna hemlighet. Som egentligen inte är någon hemlighet. Borgatomten har alltid funnits, medan alla andra tomtar varit påhittade och utklädda. Jag kan inte minnas hur länge jag trodde att det var så. Han fanns men ingen annan. Han var den bästa och snällaste tomte man någonsin kunde tänka sig. Som du skriver, så kan man nog inte hitta bättre och snällare tomte på Nordpolen ens.

Jag minns hur jag fick prata med Borgatomten en julafton hos farmor och farfar, där han förklarade för mig att han tyvärr var sjuk och skulle skicka en av sina nissar istället. Jag minns även hur ledsen jag blev att han inte kunde komma till oss. Men som han sa, så skickade han en ersättare.

Nä, han var den bästa av alla tomtar och det kommer han att fortsätta att vara!

jag minns även när ni alla kom ner till farmor och farfar på fika och hur jag reflekterade över att de hade samma röst. Tomten och din pappa. Men så kunde det vara helt enkelt. För Borgatomten fanns och han fanns på riktigt dessutom!



Önskar er en fin och mysig helg!

Kramar från oss.

2009-11-13 @ 15:17:10
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Elsa

Ja, hur kunde jag glömma bort Kurt Olsson igår när jag skrev om dagens namn. Han som har berett oss och våra barnbarn så´n glädje flera julaftnar i rad. Som tur är ser jag att Malin bekräftat att han var den bästa tomten och som vi alla kommer att minnas som den rätta. Jag tror dessutom att han hade det rätta tomtehjärtat och på rätta stället. Vi sänder en tanke och ett tack till Kurt i hans himmel för alla hans tomteinsatser. Tack för fikat i tomtestugan idag! Med vänlig hälsning från Elsa på Näset

2009-11-13 @ 16:58:01
Postat av: Ingrid

Nu kom mina tårar också... Tack skall ni ha.

2009-11-13 @ 17:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0