Tisdag 23 mars



Dagboksdagen idag. I Dorotea kommun har man uppmanat oss doroteabor att skriva dagbok idag och skicka in den för att så småningom kunna dokumentera en dag i början på 2010 i en glesbyggdskommun i Norrlands inland. En fin idé tycker jag. Jag skall sätta mig och summera dagen när solen gör uppehåll i sitt strålande. Nu KAN jag bara inte sitta inne. Som du ser är det full aktivitet på vedbacken och arbetarna måste servas med fika och mat. Det är mitt bidrag till vedhögsarbetet.

Mina mornar är underbara. Jag sover tills jag vaknar (=utan väckarklocka!) och det är tyst i huset. Gunnar är för det mesta redan ute. Jag kokar kaffe, lägger in i vedspisen och sätter mig vid köksbordet med kopp och något läsbart. Bara njuter.
Efter det börjar jag med något av mina projekt. Just nu syr jag på gardiner av hemvävt tyg från Storbäck. Det har legat i min skrubb i åtta år och väntat på att hamna för fönstren. NU blir det av. Det blir nog jättevackert tror jag. Parallellt med det är det Johans Canadaalbum och när det är klart skall jag röja ur min sovskrubb och måla väggar och tak vita. Jag längtar efter rent, ljust och nytt mitt i det gamla.

Kvällen är slut. Jag har nyss börjat med Stig Larssons Män som hatar kvinnor. Den skall jag läsa i en stund innan ögonlocken faller ner ikväll.
God natt.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Bra att du deltar i dagboksinsamlingen - du har ett så vackert språk då du skriver. Rent, ljust och nytt låter fint, så känner jag ofta om våren!



Hälsningar,

Jessica

2010-03-24 @ 12:51:52
Postat av: Ida

Hej Ingrid

Läser bloggen regelbundet, så också morsan men att få henne att utöka datoranvändandet till tvåvägs kommunikation dröjer nog. Jag skulle vara glad om hon lärde sig använda mobilen så man också kan nå henne där, till en början. Ser ut som ni har det underbart. Vår vinter här nere har inte heller varit fy skam. Vi får höras någon dag. Jag ska se om jag inte kan skriva en liten kråka när jag är inne så du ser att vi följer livet hos dig. Sköt om dig. Många kramar från Ida.

2010-03-24 @ 17:29:24
Postat av: Kerstin

Härliga mornar och härliga dagar. Du är värd allt detta och mer därtill. N J U T !!!! Kram K.

2010-03-24 @ 17:33:59
Postat av: Anonym

Tack kära vänner när och fjärran! Jag saknar er alltid - men det är underbart att veta att ni läser och bryr er om oss här i Bellvik.

2010-03-24 @ 23:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0