Onsdag 24 oktober

Riktig höst i luften är det. Termometern visar på ett par grader kallt och det blåser friskt. När man går på den snötomma gräsmattan knastrar det och det blir spår i rimfrosten.
Ikväll sitter jag vid ett annat köksbord. Jag sover över inne i Dorotea hos Pernilla, Jon och Isak. Magnus och Gunnar är uppe i Nåsjön och jagar älg. Kanske är det den sista helgen det är möjligt att dra till fjälls och kojan med jagtlaget. Snön brukar effektivt täppa till skogsbilvägarna och göra jakten med hund omöjlig. Här finns ingen vedspis det knastrar i, men vi har druckit en kopp te och pratat och pratat och pratat.
 
Morgonen började med en tur över berget till Agneta och Einar på Granberget. Där vankades gott morgonkaffe och en mysig pratstund. Med mig därifrån hade jag köttfärs för förpackning och frysning och försäljning. I Hoting väntade Lollo med saxen och efter en stund såg jag 10 år yngre ut - faktiskt ganska skönt så här strax efter 68-årsdagen... En sväng till Vår egen bildoktor Staffan för att beställa tid för två bilar och så en sväng in på färgaffären efter en hink färg till. Imorgon skall hallen bli klar så att det bara är trappan kvar!!!
 
I Bellvik kom köttfärsen snabbt i frysen och jag packade en liten övernattningsväska. Solen sken och mina köksfönster var HEMSKA! Nästa mulna dag blir det fönstertvätt, helt klart.
 
I Dorotea var det en nostalgieftermiddag: hämta barnen vid skola och dagis, laga middag och äta med dem, skicka iväg Jon till hockeyträning med en kompis pappa, fara med Isak till sporthallen på MB och så ta in jämthunden Iver.
 
Imorgon blir det raka spåret hem efter morgonsysslorna. Tror att jag börjar med elvakaffe på Fantastiska Fiket på Näset.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0