Julafton 2009

NU skall jag skriva. I natt hade jag fått ihop en hel del och så plötsligt försvann allt och jag fick inte tillbaka det! Ni kan säkert gissa att jag inte orkade en gång till utan kojade.

Ja, jag tänker i alla fall inte öppna ett Fantastiskt Fik nr 2. Mina syltsnittar blev som de blev. Visst de smakar bra, men...  Jag gjorde degen och rullade ut dem till längder, lade dem på plåten och skjutsade in dem i ugnen.
1. Hade nog fått i litet för mycket mjöl, för de bredde inte ut sig som de på Näset.
2. Aha! Ett ljus gick upp när jag stod där med färdiggräddade "kakor". Skulle så klart gjort rännan i mitten och lagt på sylten INNAN gräddningen!
3. Skar längorna till snittar, gjorde en liten grop i varje, duttade i sylt och satte in dem i ugnen tre minuter till.
4. Lät dem kallna och hällde på glasyren. OK då...
Så var det dags för en ny omgång drömmar. Min förra (receptet ur Sju sorters kakor) blev goda men svåra att tugga. De passar bäst att doppa LÄNGE. Jag gjorde degen, som skulle vara lös. Gjorde en provkaka som blev jättefin. Så var det dags för de andra. Men det är så här att jag tycker att alla är så snåla på storleken på sina kakor. man hinner ju knappt känna vad de smakar. Mina BLEV rejält stora. Bra tycker jag, eller?
De smakar också bra och är möra så att de ramlar isär när man tar i dem.
Efter kakorna gjorde jag vetelängder. Det är jag bättre på. Skulle nog kunna bjuda på dem.

I morse åt vi frukost på tu man hand. Gröt och tunnbröd med skinkan på. Gud så gott det är!
Nu gräddas en omgång brödbullar och efter det skall en mjukpepparkaka in som avslutning. Resten av köksarbetet är Gunnars jobb: grönkålssoppa med frikadeller, julkorv med vitsås, Köttbullar, honungsglacerade revbensspjäll á la Ernst och hemgravad röding från Borga.

Med detta önskar vi Er alla en riktigt fin och lugn jul. Ta vara på allt positivt och njut av det. Vi hörs efter juldagarna.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill önska er en riktigt GOD JUL!! Har precis kommit hem från jobbet och ska ta en dusch, sen åker jag upp till mor och far och äter julmiddag där. JP och barnen kommer dit senare när dom ätit i Bellvik och haft julklappsutdelning. Ha en riktigt skön kväll och hälsa till alla!!Kram!

2009-12-24 @ 15:57:58
Postat av: Ann-Cathrine

Vill önska er en riktigt GOD JUL! Har nyss kommit hem från jobbet och ska ta en dusch och sen fara upp till mor o far och äta julmiddag. JP och barnen kommer senare efter att dom ätit i Bellvik och haft julklappsutdelning. Ha en riktigt skön kväll och hälsa alla! Kram!

2009-12-24 @ 16:11:19
Postat av: Elsa

God Jul och God Fortsättning till Er alla från oss alla på Näset!

2009-12-25 @ 12:27:44
Postat av: id

Tack Ann-Chatrine och God fortsättning till Dig från oss. Tag Din gubbe med Dig och kom och smaka på mina kakor en dag Du inte jobbar. De går att äta...

2009-12-26 @ 16:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0