Fredag 18 september

Nu är det bara fem dagar kvar tills det är klart. Jag både ser fram emot operationen och gruvar litet. Men en god vän som gjort detsamma för en del år sedan uppmuntrade mig och gjorde att en del av fjärilarna i magen for sin kos. Ett nytt liv väntar mig ju... Ja, det hoppas jag, för nu går jag och håller mig i allt som finns i min väg för att det skall göra mindre ont. Inte kul!
Mitt på dagen idag hade Gunnar packat klart och försvann upp till Nåsjön. Ett par timmar senare kom Magnus förbi och snabbtorkade sina jaktkläder för att också åka dit upp. Nu sitter jag här ensam. Skall snart gå och lägga mig tror jag. Klockan sex ringer väckarklockan i morgon. Jag skall köra David och Miguel till Meselefors för att Petter inte skall behöva upp klockan fem och hämta. Sista matchen för säsongen och en avslutning i Umeå. Jag håller tummen för hela laget hela dagen.

Klockan nio kommer Johans svärföräldrar och hämtar nyckeln till Borga. De skall plocka svamp och njuta ett par dagar. När de har åkt är det nog lagom för elvakaffe hos Elsa. (Sätter du på en kopp till mig också?)
Resten av dagen blir det koll på allt som måste göras innan operationen. En lista skall skrivas och sedan är det dags att försöka fixa en del. Allt tar ju så lång tid att göra nu.

Att jag inte skrivit denna veckan beror på att kusin Claes har varit på besök. Jag blev jätteglad när han ringde en kväll och frågade om de fick hälsa på. Nu har vi haft två supermysiga dagar tillsammans - nästa gång blir det en vecka har vi kommit överens om. Hoppas att det blir på vårvintern. Vi kan åka skidor och skoter och få fräknar på näsan. Ser jag fram emot! Välkomna då Birgitta och Claes!

En stund vid TVn med Skavlan och hans gäster. Det är ett sååå bra program tycker jag. Skall börja på en ny bok nu och krypa ner i sängen.

Listan börjar jag med nu: 1. Hänga tvätten och tvätta resten
                                     2. Betala räkningarna
                                     3. Tömma krukorna med sommarblommorna.
                                     4. Byta gardiner i köket.
                                     5. Mäla klart de halvfärdiga tavlorna.
                                     6. ...........

Söndag kväll

Idag tog vi efter en trög förmiddag itu med resten av köttet. Gunnar, Magnus och Jon åkte ner på Näset och fick malt på deras kvarn. Fantastiskt snällt! Vi skulle stått fortfarande med det om vi skulle gjort det på vår assistent.
Så vart det 97 påsar! Underbart i vinter. Ja, det var ju inte vårt allt men allt fryser i våra boxar tills ägarna hämtar två tredjedelar.
Innan jobbet åt vi middag och Pernilla och pojkarna körde tillbaka till Lycksele. Jo Elsa, vi märkte att Jon ätit dina goda bullar... Det fick bara plats med litet mat.) Det blir så ruskigt tomt när de far! Magnus slet nog ont och tog Nitra ut i skogen en stund som tröst.

Så här ser det ut när familjen jobbar. Jo då, kvinnorna är också med: en höll i kameran och tog hand om Isak när han tröttnade och den andra paketerade och skrev. Jon fick vara vaken tills han inte orkade längre och stortrivdes.

Mina tankar ikväll går till några vänner som inte mår så bra. Jag hoppas och tror att ni skall ta er igenom den här svåra tiden och komma ut på andra sidan och känna er starkare! Vi vet att ni får bra hjälp och vill att ni skall veta att vi finns för er.

Vi ses i morgon. God natt!

Torsdag 10 september

Tråkig dag. Har jobbat nere i andra huset för att bereda plats inför möbelomflyttningen. Det är så kämpigt att flytta saker och lådor när varje steg gör ont. Jag vet att natten kommer att bli otrevlig, så jag drar mig för att gå och lägga mig. I alla fall har det blivit gjort en hel del. Det är det positiva!
Magnus var ute med Nitra idag och de kom hem med en stor gamtjädertupp. Stolt Nitra. Kul!

I morgon skall jag ge mig på Lillstugan och plocka bland kassarna med skolpapper i. De åkte bara in där i våras. Det blir lagom jobb att sitta stilla och gå igenom allt. Det skall läggas i tre högar: spara till högstadielärarna - spara till den kollega som får ärva mig - KASTA! Den sista högen blir nog störst...
Men jag skall också börja med omklädning av en stol, som jag skall ha i TV-rummet efter operationen. Den är inte trevlig i tyget nu, men med vitt tyg istället blir den perfekt för mitt sittande under rehabiliteringen.

Ikväll är det tyst och lugnt ute. Ingen storm som i går kväll. Det har vält en stor tall tvärs över morfars väg (40 cm i brösthöjd) som Gunnar måste såga upp i morgon.
Nu lägger jag mig och sover. God natt!

Snart kommer färgerna. Undrar om det blir lika vackert i år som förra året.

Måndag 7 september - flaggdag i Bellvik från nu.

Som ni ser har kusin Ulf imponerat på mig idag. Han tog sig upp på Kenekaise efter östra leden, som innebär mycket branter och rent alpin klättring med rep. De hade guide med sig från Fjällstationen eftersom ingen av dem har klättrat tidigare. När jag var på Sydtoppen med min familj år 1989 gick vi Västra leden som jag tyckte var nog så påfrestande. Jag såg Östra ledens branter!! Ulf är fyra år äldre än jag.
Något att fundera över åt oss andra: En grupp medelålders människor vandrade i bergen. Efter ett tag upptäckte de att de kommit ganska högt upp och de stannade för att fundera på fortsättningen.Två vägar låg framför dem. De ställdes då inför valet att antingen följa de flesta på stigen neråt eller fortsätta mot toppen...

Ulf är en människa som går mot toppen. Jag beundrar honom och har honom som föredöme många gånger. Han ger sig katten inte, även om uppgiften är tuff. GRATTIS igen ULF! Maria måste vara mallig över Dig nu - och Du över Maria.

Dagen idag. Har jobbat med att planera och flytta småprylar och förbereda inför all möbelflyttning. Allt måste fungera efter 24 september. Vi hoppas få hjälp av några starka armar i början på vecka 39. Så drack jag elvakaffe på Näset och det renderade i middag senare på dagen... Supergod kålpudding. Tusen tack! Mysigt att inte behöva äta ensam.
NU skall jag koja och läsa i min bok en stund. Fast jag kommer nog att vara okoncentrerad - bara tänka på Ulf och hur han känner sig i sina trötta ben nu. Ont, matt, skönt trött. Mannen på toppen (bilden) är inte Ulf. Jag tänkte bara visa hur det kunde sett ut om vädret hade varit bättre för dem.   Kram och god natt!

Söndag 6 september

Två fotbollspelande pojkar från Dorotea behövde skjuts till matchen i Vilhelmina. Jag tyckte att det var roligt att hjälpa dem och att få se på. Petter som tränar gänget blev glad att slippa köra. Det blev ingen vinst (2-3) men en ruskigt bra match, som hade varit rättvis om den slutat oavgjort!
Härligt med en 14årig Lukas som kramar om farmor mitt ibland sina kompisar. Jag är så stolt över Dig!

Innan jag åkte hemifrån bakade jag bröd som Magnus fick ta med upp till fjället. Han var förbi på väg till älgjakten medan jag var i Vilhelmina. Tack för den goa lappen - det värmer.

Hoppas att det är så här fint i morgon när jaktlaget samlas vid elden i Nåsjön.

Torsdag - 3 dagar före älgjakten

Det har varit en bra dag. Jag somnade som vanligt till hårdare på morgonkvisten och sov gott till halv tio. Det blev ju sent igår efter snabbturen till Borga. Vi kom inte i säng förrän efter ett...

JP kom förbi och hjälpte Gunnar att sätta in det färdigrenoverade fönstret i andra våning. Klättring på stegar är inte G´s starka sida längre. Skönt att det är gjort nu innan nordanvindarna börjar ta i mot den väggen. Det kan skallra i de rutorna ibland när fjällvindarna kastar sig ner hit till oss.

Vi tog en tur in till Dorotea och Gunnar handlade jaktmat till Nåsjön. Jag gick på biblioteket och lånade kassen full. Ett par släktforskningsböcker slank med. Jag har bestämt mig för att forska i min pappa Kurts släkt. Elsa har lovat att hjälpa mig med att komma igång. Det blir kanse en studiecirkel i vinter nere på Näset. På Näset var vi förresten och åt middag idag igen. Jag skäms nästan att säga det. När jag fått min nya höft och tränat till mig litet, skall jag bjuda på middag en gång i veckan! Tack för god mat - som vanligt!

Nu tänker jag börja en ny bok medan de sista kantarellerna blir färdiga och Gunnars jaktkläder tvättas rena i tvättmaskinen. Tänk vad vi har det bra! Sitter och väntar medan det tvättas... Det skulle kvinnorna för 200 år sedan här på gården ha hört. De skulle säkert skakat på huvudet och fortsatt skrubba och sjölja och vrida... God natt.