En vanlig tisdag, 29 januari.

Det har varit en vanlig dag som fyllts med allt möjligt. Sov som vanligt länge eftersom Gunnar var på rymmen idag också. Jag undrar om han tänker beta av alla hushåll på förmiddagarna med påhälsning, kaffedrickning och "skvaller". När det rör sig om deras skvaller handlar det nog mest om jakt, skogen och gammeltin...
 
Vikit tvätt, kört en ny och hängt, förberett middagen med två älgstekar på låg värme i ugnen tills köttermometern visar på 75 grader. Det blir världens godaste "rostbiff"! Lika bra att göra två när allt ändå är varmt. En stek räckte till Pernilla, pojkarna och oss, en lunchlåda och två luncher till Gunnar och mig i frysen. Till detta blev det hasselbackspotatis och Gunnars supergoda sås. Det andra steken är också skivad och i frysen i väntan på främmande om ett par veckor.
 
En stund mitt på dagen kom Elsa och Göte för en pratstund och kan Ni tänka, jag fick godkänt för mina bullar. Det är inte dåligt när det kommer från en av de skickligaste bagerskor jag känner. Kul när det dyker upp någon hos oss. Det är inte jätteofta.
 
Tre timmar var vi i snickarboa och hyvlade panelen till stugan på hälla. Nu skall Petter och Lukas bara hjälpa oss med skorstensröret till kaminen och med att få upp skivorna i taket. Det blir en helg när det inte är 20 grader kallt!
 
Så slötittade vi litet på TV och jag fick stickat ett par cm till på mitt livs tredje par sockar! Är faktiskt riktigt stolt över att jag lyckats få till två användbara som inte är alltför olika i storlek...
 
Nu sitter jag i köket och har gjort en mugg med varm choklad. Det knastrar som vanligt i vedspisen och jag mår bara jättebra. Imorgon när jag vaknar skall det enligt SMHI vara kraftigt snöfall, men det har inte börjat ännu.
Är i tankarna på många håll ikväll. I Östersund hos våra vänner som kämpar tillsammans för att kunna få en vardag tillsammans igen. I Göteborg hos min barndomsvän som ger allt för att stötta sitt barn och barnbarn.( Vi har känt varandra sedan 1958 och har tät kontakt fortfarande efter 55!!!!!! år.) På ett ställe till i södra delen av vårt land, där flera ur samma familj har det jobbigt just nu. Tänder ett ljus på mitt köksbord för dem alla och ger i tanken så mycket omtanke och kärlek jag bara kan. Om det ändå hjälpte.
 
Här skall Ni få se vad jag kan!
(Garnet är så färgat att det bara blir randigt av sig själv...)
 
 
Nu är det dags att krypa under täcket igen. Tycker att jag gör inget annat. Tyvärr tar nog min bok slut ikväll. Det är ett elände för det är svårt att hitta nya bra. Får nog göra en tur på biblioteket imorgon, för att vara utan bok det bara går inte. Finns det någon som kan tipsa mig om något bra att ge mig på?
 
God natt alla där ute. Sov gott.
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Vilka fina sockar!! Blir riktigt sugen jag också på att sticka ngt. Har inte stickat sockar sen barnen var små. På skolan i Hoting brukade vi sitta och sticka på rasterna och det var riktigt rogivande. Vad heter garnet?? Hälsa broren och ha det så bra!

Svar: Ja, det var alltså mitt livs första... Har klarat mig i 68½ år! Men nu vart det. Bra att ha något att göra medan TV´n är på.Garnet är Raggi mellan och jag har handlat i Lajksjön och i Vilhelmina på Tallen. Finns nog litet varstans.
Ingrid Oscarsson

2013-02-02 @ 14:39:50
Postat av: Anonym

Jaha, det är ungefär lika ofta som jag stickar då. Men dom var väldigt fina för att vara ditt livs första!!
När jag stickade mitt livs första var den ena dubbelt så stor som den andra....och jag tänker inte tala om när det var...

Svar: Oh vad synd att Du inte talar om vem Du är. Jag skulle gärna velat kunna le åt Dig... Jag har resonerat så att "kan man bara använda dem så..."Tack för Din uppmuntran. Det värmer.
Ingrid Oscarsson

2013-02-02 @ 22:59:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0