Torsdag 10 januari. Låååång promenad.

Två timmar blev det idag. Inte har jag väl så dålig ork? Det var någorlunda ljust när jag traskade iväg ystöver (mot Hotingshållet). Ganska skönt var det och precis en halv timma tog det till Djupåbron. Gick bra och det blev en bit till och en bit till och en bit till... Vid Manfreds stuga i Nybäcken vände jag och från den stunden funderade jag på en sak. Hjälp mig nu! - Hur skall man förklara för ickenorrlänningar hur HUVVA uttalas? Det blev inte klart förrän två kilometer senare. Jag tror att man kan använda samma u-ö som i ordet KURVA. Eller?
 
Det var så otrevligt såigt och iskallt i den tilltagande nordostliga vinden. Snön som låg på grenarna yrde omkring och det drev från sjön. Skönt att komma i lä från tallskogen när jag klev över gränsen till Västerbotten igen. Då var det bara två kilometer kvar hem. När jag passerade Näsetvägen såg jag den allra första aftonstjärnan.
 
Nu är duschen avklarad, middagen äten, hundarna utfordrade och Antikrundan uttittad. Snart kryper jag ner med min bok och väntar på John Blund.
 
 
Algot Rönnberg var morbror till Gunnar. Algot föddes i Bellvik 2/11 1902. Han dog 1977.
Algot var son till Isak och Tekla Rönnberg och var äldst av sex syskon (Enar, Hilde, Hanna som var G´s mamma, Eivin och Ada). De växte upp på Näset här i Bellvik.
Algot gifte sig med Göta och fick endast en son, som dog vid födseln. A hade en dotter i ett tidigare äktenskap som hade namnet Harriet. Denna växte upp med sin mamma och flyttade som vuxen till Småland där hon gifte sig och fick tre barn.
Huset där jag träffade Gunnars jakttokige morbror har stått tomt i stort sett sedan Algot dog. En kort tid togs utländska bärplockare dit, men det stoppades pga dålig miljö för dem. Nu har sedan några år huset sålts till jägare från södra Sverige som bebor det med jämna mellanrum.
 
Invånarna i de andra husen på collaget berättar jag om imorgon. De är vid god hälsa och hjälper till att hålla byn vid liv.
NU tar jag en tekopp, tar min bok och drar mig tillbaka. God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0