Torsdag 7 januari

Lika kallt! Kanske kallaste dagen. Men jag tänker på de fem veckor för ungefär 25 år sedan då vi hade mellan 30 och 45 grader. Våra killar var i 10 -12årsåldern och kunde inte vara ute och leka mer än korta stunder. Det var riktigt kallt! och jobbigt. Ofta var vi oroliga för skolskjutsen och glada att det var just August som körde taxin till Ormsjö. Ingen mobiltelefon fanns då om något skulle hända.

Idag har vi i alla fall haft en härlig och trevlig dag. Jag sov länge och efter frukost åkte Kari och jag ner till Borgadammen för att fotografera. Det blir spännande att se hennes bilder sedan. Mina får ni se här.

Det var omkring 35 - 36 grader där nere och händer och fingrar stelnade snabbt i arbetet med kameraknapparna. Men det var sanslöst vackert. Jag älskar kylan som gör luften klar och ger ett speciellt ljus när solstrålarna kommer in för landning på snötäckt landningsbana beströdd med miljontals gnistrande diamanter. Norska ulladdor på fötterna, tre par ullkalsonger under vindbyxorna, tjock ulltröja, dunjackan och ullmössa från husfiden i Mo i Rana - då var det varmt och behagligt. Att det nyper i kinder och näsa gör mig ingenting.

När vi återvände till stugvärmen med Hans i sällskap blev det lingonglögg, prinskorv och tunnbrödsmörgås. De avlöstes av Carina och Benke som vi också fick en mysig prat- och fikastund med. Medan jag var på fotosafari hälsade Birgit och Arne på Gunnar.

 

Nu på kvällen har jag fortsatt med korten, tagit emos SMS från Pernilla i Skåne och tittat på ett fint TVprogram ifrån Yellowstone (stavning?) och nu skall jag bara skriva klart här och sedan läsa en stund i min bok: Grisfesten av Leif GW Persson. Den är trög...

God natt ni alla där ute. Sov gott!

 



 




Kommentarer
Postat av: Bodil

Och vi tycker att -12 känns mycket :-)

2010-01-08 @ 20:03:59
Postat av: Ingrid

Det är säkert kallare i er fuktiga luft. När vi har så kallt står ju röken rakt upp ur skorstenarna. Minns du det?

2010-01-08 @ 23:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0