Tisdag 27 december

Hej där, nu är jag tillbaka i etern.

Det har varit en intensiv tid sedan vi sågs sist. Lucia i Ås, en jul extra här i Bellvik lördagen innan den riktiga. Så kom Åsborna tillbaka dagen före julafton för att vara med oss över helgdagarna. Dessutom har jag försökt hinna göra julfint för att alla skall känna stämningen. Men det blev inget julbak i år. Gunnar och jag tar oss en tur till "Fantastiska Fiket" när vi får kakabstinens... Tack för det svägerska.

Nu har jag haft en sittastillochvaratröttdag. Skööönt att det har snöat och blåst utanför. Det enda jag har gjort är att dammsuga och tvätta av golven. Annars har det bara blivit slöande och läsande och kaffedrickande och en kort promenad.

Nu skall jag slötitta på TV en stund och sedan fortsätta min bok - Spinnsidan (jättekul och finurlig!) - i sängen.
God natt alla.






Och så till den riktiga julen. Skinkan är kokad, grönkålssoppan är klar och ris a la Maltan står i kylen. Då kom Tomten. Men det var inte samma tomte som veckan innan sa Hjalmar: Denne hade glasögon...



Så äntligen var han där...









På annandagen gav vi oss iväg till Petter och hans familj i Vilhelmina. De hade firat julen som vanligt ihop med Marias familj och nu var det vår tur att få rå om dem ett tag. Det kändes så mysigt att skratta ihop med dem och känna värmen hos dem. Härligt att alltid känna sig välkommen! Vi beslutade att nästa år skall vi för första gången vara på julafton hos dem. Det är nu bestämt och de andra pojkarna får komma hem en annan av juldagarna till Bellvik. Dags att ändra traditionen. Dags att få få bli ompysslade.



Och så plötsligt är allt över, som man planerat och funderat och känt förväntningar inför. Varje år är det lika konstigt. Dagarna innan jul och själva julen är så intensiva så tystnaden och stillheten efter är nästan overklig.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ingrid, tack för ett härligt julreferat och tack för fina bilder. Hälsa Lukas och gratulera till hans fina utmärkelse. Strongt!

Kram K.

2011-12-28 @ 16:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0