Lördag 19 november

Ikväll har vi varit hos Magnus och Pernilla och ätit middag. Solveig och Göran var kvar och vi frossade i underbar fisksoppa, köttgryta, ostbricka och som pricken över i äkta småländsk ostkaka med drottningsylt och vispgrädde. Nu blir det nästan svältkost resten av veckan...

Vi sov gott i Jomsom och efter en god frukost satte vi oss i jeepen för att bli körda till Ghasa varifrån vi skulle vandra till Tatopani, nästa övernattning. Det blev en omtumlande, skräckfylld, skumpande färd. Vägen är en avsats urgröpt ur en brant brgsida. Ofta korsade vi landslideområden, där grus och sand givit sig av ner i avgrunden. Hjulspåren var ojämna, gropiga och feldoserade på de flesta ställen. Hastigheten var INTE stor och ändå var vi rädda! Möten var en upplevelse för sig. Båda bilarna tutade tills de var alldeles framför varandra. Hade vi stupet till vänster om oss stannade vår bil ca 10 cm från vägkanten (läs döden!!!!!!) och hade vi innerspår klättrade vi nästan uppför branten en meter.
Ja ni förstår ju att vi kom fram - men det var INTE en trevlig förmiddag. Axeln på bilen gick av och en buss hämtade oss för den sista halvtimmen. Det var nära att vi strejkade.

I Ghasa åt vi frukost och började vår vandring. Pasang var med oss och Dawa fick i uppgift att finna plats i en buss för sig och för vår packning. 
-Då går vi, sa Pasang och det gjorde vi - i fem timmar! Det hanna alltså bli mörkt innan vi såg ljusen från Tatopani. Tack och lov hade vi pannlampor i ryggsäckarna att ta upp. På vägen hade vi kommit alltnärmare den halvtropiska växtligheten: limefrukter, citroner, bananer och massor med vackra blommor. Vi hade skymtat Annapurna 1 genom molnen och tittat på hängbroar av rang, som jag korsade vid mitt besök 12 år tidigare.
När vi kom fram var jag trött. Erkännes. Min mage var inte riktigt OK och det var sköööööönt med vila.

Det skall jag göra nu också. God natt och sov gott.



  

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ingrid, vilken fantastisk resa du låter oss delta i. Historien om det lilla hjärtat gick direkt till mitt hjärta. Jag är säker på att Hanna med glädje ger farmor ett nytt. Godnattkram K.

2011-11-20 @ 00:08:08
Postat av: Maja Ramström

Hej Ingrid! Vilken fin sida Du har.

Undrar om du kommer ihåg mig??

Jag bor nu i Strömsund, skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Målar du fortfarande akvareller?



Gott Nytt År!

Maja

2012-01-07 @ 11:03:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0