Fredag 9 september

I morgon är min "semester" slut. Då kör jag tillbaka till Bellvik för att delta i jaktbestyren. Det blir styckning och malning och infrysning av älgköttet. Men jag skall också måla fler akvareller för utställning och försäljning. Det får bli sysselsättningen ett par veckor framåt blandad med träning.

Dagen har varit ruskigt blöt igen. Det går ju inte att göra något åt, men jag skall i alla fall investera i ett nytt regnställ till nästa svampsäsong!!!!  Jag tror att jag bar med mig ett par kilo vatten hem i jackan och byxorna...
Vi bar också med oss rätt många kilo gula och trattkantareller. Jobbet med att rensa och fixa och till sist lägga dem i påsar i frysen har blivit mycket enklare och snabbare tack vare Karis metod. Tack för det!
1. Rensa så mycket det går i skogen.
2. Häll kallt vatten över svampen (gula) i diskbänkshon. Skölj och lyft bort det skräp som flyter upp.
3. Lägg dem på skärbräda och skär i småbitar.
4. Lägg dem en mycket kort stund i kokande vatten och häll dem sedan i ett durkslag.
5. Spola kallt vatten över dem.
6. Lägg dem i påsar och frys ner direkt.

Trattisarna gör vi likadant med men kokar litet mera och skummar bort skräp som kommer upp till ytan.

Nu har vi ätit en jättegod middag och jag tänker läsa ut min bok - om jag orkar... Sedan skall jag gå och lägga mig. God natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0